Fredrik Karlsson

2015-01-28
11:42:00

Tidigare betyg?

Detta har inget med träning att göra, men jag måste skriva av mig lite av tankarna.

 
Forskare: ”Betyg gör inte elever bättre”


Äntligen! Jag har alltid tyck att det är en ren idiotisk idé att sitta och ge elever betyg när dom går i årskurs 4.
Varför skulle det vara bra? Man är bara barnet och har inte en aning om vad man ska göra i sitt liv, och fast man går ut skolan med bra betyg så betyder det ändå inte att du får något jobb efter din utbildning. 
Så varför ska man behöva pressa elever som är 10-11 år? Finns ingen logik i det!

Är en elev väldigt dåligt på något i skolan får väl lärarna försöka hjälpa eleven extra istället, ta det på dom klassiska "föräldrarmötena" och kom på en lösning tillsammans, eller ha "extra hjälp" efter skolan. Att börja jämföra betyg med varandra när man är 10-11 år är ju bara vansinnigt, och hur hårt skulle man inte ta ett IG när man är 10år ? "Är jag sämst mamma?" " är det något fel på mig?" "Varför får alla mvh utom jag?" tänk er alla frågor barnen skulle fråga..

Jag minns själv stunderna i skolan, ingen brydde sig om betyg. För ett IG i 6an kunde man lätt vända till ett mvg bara på sista året i 9an. Det är så nästan alla tänker, varför ska jag kämpa nu för när det ändå är 3 år kvar tills jag slutar skolan?..
Folk som har skolkat hela 6an, 7an  och 8an tar det seriöst sista året och lyckas ändå få VG/MVG i massvis med ämnen för dom gör bra ifrån sig sista året.. Orättvist? Ja..
Dom har inte gjort nån uppgift på 3 år och sedan helt plötsligt gör dom bra uppgifter och lyckas, ska man verkligen glömma dessa 3 år som hen missbrukade och inte gjorde uppgifterna? Så funkade det förut och det var något jag störade mig på något enormt..
Jag gjorde alla uppgifter från 6-9an och var en favorit hos många, men ändå var det super svårt att få bra betyg..
Tänk er nu dessa grabbar som hade skolkat dessa 3 år och hur lärarna blev chokade över att dom hade "tagit tag i sitt liv" dom blev ju överglada och gav pojkarna vg/mvg för dom hade gjort ett otroligt lyft i deras liv och för att dom veeeerkligen ville komma in på sitt gymnasie.. 
Men vi då? Som alltid har gjort allt man ska då? vad fick vi? ingenting.. 

Hela skolsystemet är fuckat, det är tragiskt! Det är alldeles för lätt att påverka betygen, lärarna saknar kunskap ( iaf i min skola) och man såg ut som ett frågetäcken på lektionerna. 
Ett exempel från en matte lärare " Har man en flaska läsk, så har man ingen flaska läsk" VA????
Mina år i skolan var PAIN, sämre lärare får man leta efter! =/

Vem som helst kan bli lärare, man behöver inga kunskaper känns det som, väldigt synd.. 
Jag tycker det ska vara högre krav på lärarna, och mindre fokus på oss elever.
Utan bra lärare, lär vi oss inget..

Vad tycker ni om betyg i 4an?
 


Nyheten och forskningen kan ni läsa här:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sverige-varnas-for-snabb-betygsreform_4287231.svd
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20229406.ab
Kommentarer:
2015-01-28 @ 12:50:15
#1: Gossip

vad vill du läsa i en blogg?

Jag tycker inte att man ska ge skolkids betyg från ÅK4 dom är bara barn, och varför måste dom växa upp tidigare än vad dom ska?

Svar: Eller hur! :o
fredrikkarlsson.blogg.se

2015-01-28 @ 14:34:35

jag blir också arg när jag läser om att barn ska få betyg så tidigt. dom är ju bara barnet och jag vill aldrig att mina barn ska få betyg så tidigt.. man blir nästan förbannad. Man blir så trött på politiker som tror sig veta bäst om sveriges befolkning. tycker dom ska fråga oss vad vi tycker och se hur de verkligen är i skolan och hur barnen mår..

Svar: Håller med!
fredrikkarlsson.blogg.se

2015-01-28 @ 16:24:59
#3: Ida

Betyg i 4:an är sjukt! Man ska inte pressa barnen i så tidig ålder.

Svar: Absolut inte..! :O
fredrikkarlsson.blogg.se

2015-01-29 @ 10:11:25
#4: Anonym

Tycker det är fel ! Man kan låta barn vara barn och vänta några år med att ge betyg !

Svar: Exakt!
fredrikkarlsson.blogg.se

2015-02-02 @ 22:08:39

Kommer själv ihåg på den tiden när jag var ung och det berodde lika mycket på lärarens val som hur bra man gjorde. Jag minns mer än en gång att få höra att jag ger inte ut en femma i betyg till någon första året jag träffar en elev.

Jag blev så förbannad eftersom det var första året för läraren, men sista året för mig så skulle jag få sämre betyg för detta.

Själv hade jag annars så mycket frånvaro på grund av dåligt mående vid ung ålder och jag hade absolut inte mått bättre med stress av betyg ens vid den åldern de har idag. (fick själv betyg först i 7:e klass)

Svar: Eller hur!
fredrikkarlsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: